انگبین
انگبین
تولید کننده و عرضه عسل طبیعی کوهستان
نوشته شده در تاريخ دو شنبه 15 مرداد 1398برچسب:عسل طبیعی, توسط رضا |

 

اسرار عسل

عسل طبیعی چیست                                       

 

 

  

عسل  شهد  گلهای ویژه ای است  که  توسط زنبور عسل در درون  کیسه ای در بدن جمع آوری شده  و به کندو منتقل میشود.در کارخانه طبیعی کندوفراوریهای مختلفی توسط زنبورها بر روی شهد گل انجام شده و به آن آنزیمها –اسید های آلی و مواد آلی مختلفی که از بزاق زنبور ترشح میشوداضافه میگردد. شهد گل پس ازطی فرآیندی طبیعی به عسل تبدیل میشودو سر انجام توسط زنبور دار جمع اوری میشود.عسل علاوه براین که یک ماده غذایی خوشمزه و شیرین و انرژی زاست موارد استفاده دارویی زیادی دارد.

عسل در ادیان

اسلام:در قرآن کریم کریم سوره نحل آیه 68-69به خاصیت درمانی عسل اشاره مستقیم شده(...فیه شفاءللناس...)(...شربتی شیرین که شفای مردمان در آن است)که این موضوع نشان از اهمیت درمانی عسل این شهد هزارو یک خاصیت دارد.

مسیحیت:مسیح عسل را غذای آسمانی و مقدس به حساب آورده و آن را شفای هر دردی میداند بطوری که هم اکنون هم کسانی که بدین مسیح اعتقاد دارند عسل را قبل از آن که یک غذای لذیذ و مقوی بدانند یک شفا دهنده میدانند.

بودا:بوداییان همیشه افرادی را که به کار زنبورداری مشغول بودند را افراد مقدسی بحساب می آوردند و برای آنان احترام خاصی قائل بودند.

زرتشت:اولین ماده غذایی و درمانی که زرتشتیان از قدیم برای مداوای امراض و ضعف جنسی بکار برده و میبرند عسل طبیعی میباشد.

رومیان و مصریان:عسل در زمان های خیلی دور بطور طبیعی در لابه لای صخره ها و در جنگل ها وجود داشته ، ولی انسان تقریباً از چهارهزار سال پیش به اصول کندو داری و پرورش عسل پرداخته است و این ماده مغذی در طی سالیان محفوظ مانده است.
طوریکه در مقبره های فراعنه مصر، کوزه های پر از عسل ، سالیان دراز باقی مانده در یونان و روم باستان عسل را مظهر برکت ، عشق و زیبایی دانسته و مصریان مالیات خود را بر اساس آن می پرداختند.

ترکیبات مهم عسل طبیعی

کربوهیدراتها:{قندهای ساده:فروکتوز(قند میوه)و گلوکز}-دی ساکارید ها:از جمله مالتوز و ساکارز-انواع الیگوساکاریدها:از جمله رافینوز

ویتامین ها:ویتامینهای خوانواده B(B1-B2-B3-B6-B12)-فولیک اسید-ویتامینC-ویتامینD-A-K

مواد معدنی(مینرالها):آهن-روی-سلسیوم-فسفر-منگنز-منیزیم-کلسیم

اسیدهای آمینه ضروری:پرولین-فنیل آلانین-هیستیدین-لیزین-گلوتامیک اسید

اسیدهای آلی و سایر مواد:سیالیک اسید-فرمیک اسیدو انواع آنتی اکسیدانهای مختلف
ژله رویال چیست :                   

 

 

   
   

 

 گرده چیست ؟
   
 
در فرهنگ لغات خارجی دانه گرده و گرده دارای تعاریف مختلفی می باشند.

در سال ۱۷۶۰ برای اولین بار کلمه گرده (Pollen) در زبان انگلیسی مورد استفاده قرار گرفته است. گرده از یک لغت لاتین گرفته شده و به معنای پودر نرم می باشد و در فرهنگ لغت آمزیکایی به مواد پودر مانندی می‌گویند که در بساک گیاهان گلدار تولید می‌شود و به عنوان یک اندام نر در گیاهان نقش تولیدمثلی دارد و در بعضی از فرهنگ لغات به صورت هاگ‌های میکروسکپی کوچکی در گیاهان تولید کننده دانه تعریف شده است.

گیاهان قدرت حرکت ندارند و مانند سایر موجودات قادر به انتخاب جفت خویش نمی‌باشند. آنها مقدار زیادی دانه گرده تولید می‌نمایند که از نظر نقش تولید مثلی در گیاهان حائز اهمیت بوده و به عنوان اندام تولید مثلی نر در آنها می‌باشد. عوامل مختلفی مانند حشرات و باد و در موارد معدودی آب و حشرات نقش انتقال دانه‌های به کلاله مادگی را ایفا می‌کنند و بدین وسیله باعث تداوم حیات و بقای گیاهان می‌شوند.

میزان پروتئین دانه‌های گرده بیش از ۴۰ درصد بوده که در گونه‌های گیاهی متفاوت است. ترکیبات اسیدهای آمینه به صورت آزاد و یا ترکیب قادر به تامین نباز غذایی لاروهای زنبور‌عسل می‌باشد. جمع‌آوری دانه‌های گرده کار بسیار دشواری است ولی زنبور‌عسل با سرعت و مهارت خاصی آنها را جمع‌آوری می‌نماید. هر زنبور عسل قادر به جمع‌آوری و حمل پنج میلیون دانه گرده می‌باشد که عمدتاً در بند اول(پنجه) پاهای سوم بسته‌بندی شده و به کندو حمل می‌شوند اما به لحاظ اینکه بدن این حشره مملو از موهای انبوه و منشعب است ، دانه‌های گرده به این موها نیز می‌چسبند و راندمان کار گرده افشانی در گیاهان به مقدار زیادی افزایش می‌یابد و بدین علت زنبورعسل نقش بسیار مهم و چشمگیری در افزایش کمی و کیفی بسیاری از محصولات کشاورزی ایفا می‌نماید.

بالا
 
 
خواص شیمایی
 
 
دامنه تغییرات شیمیایی موجود در دانه‌های گرده عبارتند از : پروتئین ۹ تا ۳۷درصد ، مواد معدنی (براساس وزن خشک) ۳ تا ۷ درصد ، رطوبت (دانه گرده تازه) ۹ تا ۳۶ درصد که این عدد براساس رطوبت روزانه محیط متغییر است و میانگین آن ۹ درصد می‌باشد.(جدول ۱)     

نوع ترکیب میانگین دامنه تغییرات
پروتئین خام ۶/۲۱ ۸۷/۲۹ - ۰۲/۷
عصاره اتری ۹۶/۴ ۴۴/۱۴ - ۹۴/۰
قندهای احیا کننده ۷۱/۲۵ ۲۱/۴۱ - ۲۸/۱۸
قندهای غیر احیا کننده ۷۱/۲ ۹- ۰
نشاسته ۵۵/۲ ۶۱/۱۰- ۰
خاکستر ۷۰/۲ ۳۶/۶ - ۹۱/۰
آب ۱۶/۱۱ ۲۳/۱۶ - ۰۱/۷
موادغیرمشخص ۵۵/۲۸ ۸۷/۳۵ - ۶۵/۲۶
 

جدول ۱- ترکیبات شیمیایی موجود در دانه گرده
 

 کربوئیدرات

گرده شامل قندهای احیا کننده (مخلوتی از دکستروز و لولز) می‌باشد حدود ۳۰ درصد این قندها را ممکن است زنبور به گرده بیافزاید زیرا دانه‌های گرده جمع‌آوری شده توسط دست یا وسایل مکانیکی دارای مقدار کمتری قند می‌باشند. میزان کربوئیدرات در دانه گرده تازه به طور متوسط ۳۱ درصد است. مهمترین قندهای گرده سوکروز، فروکتوز، گالاکتوز، مانوز،گزیلوز و نشاسته می‌باشند.

    پروتئین 

میزان متوسط پروتئین گرده در حدود ۲۲ درصد و بین ۷ تا ۴۰ درصد متغییر می‌باشد. بیش از ۱۹ اسید آمینه در گرده وجود دارد که بیش از ۵۰ درصد کل مقدار پروتئین و ۱۳ درصد وزن خشک آن را تشکیل می‌دهد. تمامی اسیدهای آمینه ضروری مورد نیاز انسان در ترکیب پروتئین دانه گرده وجود دارند.(جدول ۲)

ترکیب درصد
آرژنین ۷/۴
هیستیدین ۵/۱
ایزولوسین ۷/۴
لوسین ۶/۵
لیزین ۷/۵
متیونین ۷/۱
فنیل‌آلانین ۵/۳
ترئونین ۶/۴
 
تریپتوفان ۶/۱
والین ۶
اسیدگلوتامیک ۱/۹

جدول ۲- اسیدهای آمینه موجود در دانه گرده
 

    ویتامین‌ها  

ویتامین‌ها موادی هستند که برای رشد طبیعی موجودات زنده ضروری می‌باشند. به طورکلی ویتامین‌های مختلفی در دانه گرده شناسایی شده است. فقدان آنها در رژیم غذایی باعث بروز بیماری‌های مختلفی می‌شود.

ویتامین‌های موجود در دانه گرده عبارتند از :

پرو ویتامین A

ویتامین‌های گروه B

ویتامین C

ویتامین E

 



.: Weblog Themes By LoxBlog :.

تمام حقوق اين وبلاگ و مطالب آن متعلق به صاحب آن مي باشد.